Het bijzondere aan de zorg is misschien wel dat geen dag hetzelfde is. En daarom raak je ook nooit uitgeleerd. Marion is al ruim 30 jaar doktersassistente, maar leert nog elke dag. “Je leert door ervaring. Voor mij blijft mijn werk nog steeds spannend en ik vraag mij altijd af hoe het met de patiënt is afgelopen. Door diensten en gebeurtenissen te bespreken met het team, blijven we allemaal scherp.”
Marion (54) hoort gewoon thuis in de zorg. “Ik hou van zorgen, op mensen letten en heb aandacht voor mensen. Jarenlang werkte ik als doktersassistente in het ziekenhuis. Daarnaast werkte ik toen ook al een paar uurtjes per week op de huisartsenpost. Toen ik mantelzorger voor mijn moeder werd, besloot ik om mijn uren als triagist en doktersassistente op de huisartsenpost uit te breiden. Ik stopte met mijn werk in het ziekenhuis. Zo kon ik overdag voor mijn moeder zorgen en in de avonden mijn diensten draaien op de post.
Na het overlijden van mijn moeder was ik overdag meer vrij. Mijn switch naar de huisartsenpost beviel goed. En het roer om naar meer werken op de huisartsenpost bevalt goed. Tegenwoordig combineer ik dit met het een aantal uren per week werken bij een huisartsen dagpraktijk. Dat is heel goed te doen, vooral omdat ik mijn rooster op de huisartsenpost drie maanden vooruit krijg. Het is heel fijn dat mijn teamleider rekening houdt met mijn persoonlijke situatie en wensen wat betreft het rooster.”
Mensen weten soms niet goed waar de huisartsenpost voor is, vertelt Marion. “Maakt iemand op zaterdag op het hockeyveld een smak, dan is men geneigd om snel naar het ziekenhuis te racen. Daar zit je vaak onnodig lang te wachten op de Eerste Hulp. Bel eerst met de huisartsenpost. Wij doen dan telefonische triage. Dat houdt in dat we vragen stellen om te kunnen beoordelen of iemand met spoed gezien moet worden door een arts.
Als triagist is het belangrijk om goed te kunnen luisteren en op de details te letten. “Je moet altijd alert zijn en doorvragen om een duidelijk beeld te vormen in je hoofd. Een gesprek kan ineens heel spoedeisend worden. Maar soms is telefonisch advies of uitleg voldoende waar mensen rustig van worden. Ik leg bijvoorbeeld altijd uit wat er in het lichaam gebeurt als je koorts hebt. Je lichaam is dan de infectie aan het bestrijden en dat is vaak een goed teken.”
Huisartsen, triagisten, doktersassistenten en chauffeurs: ze werken tijdens de dienst allemaal nauw met elkaar samen. De chauffeur rijdt de visitearts niet alleen naar patiënten toe, maar helpt de visitearts ook. “Het bijzondere aan werken op de huisartsenpost is dat je zo’n hecht team vormt. In noodsituaties hebben we iedereen nodig en ontstaat er een band. Dat is gaaf.” vertelt Marion.